Moderné autá s dieselovými motormi sú vybavené systémom selektívnej katalytickej redukcie (SCR), ktorý zabezpečuje dodržiavanie noriem Euro-6. Technológia SCR sa už používa väčšinou pre obchodnú dopravu, kamióny a autobusy. Avšak majitelia osobných automobilov môžu byť prekvapení, že takýto systém je implementovaný aj v ich autách. V osobných automobiloch sa systém používa v rôznych verziách. Spoločnosť Mercedes označuje túto technológiu BlueTec, VW – BlueTDI, BMW – BluePerformace Technology.

Ako pracuje systém SCR / Adblue

Roztok AdBlue sa čerpá pod tlakom z močovinovej nádrže potrubím do močovinovej dýzy, ktorá vstrekuje dávkované množstvo roztoku do výstupného kanála. Redukčný katalyzátor podporuje chemickú reakciu NOx na neškodný dusík (N2) a H2O (voda). Účinnosť prevádzky systému je určená snímačom NOx na výstupe redukčného katalyzátora.

Majitelia s týmto systémom inštalovaným vo vozidle mávajú bežne problémy, že systém zakáže opätovné spustenie motora v prípade nedostatku roztoku Adblue v nádrži alebo v prípade zlyhania komponentov systému. Pri detekcii poruchy sa na obrazovke systému sa zobrazí správa o počte najazdených kilometrov alebo počte možných štartov. Následne je jazdná vzdialenosť len 50 km (u niektorých dokonca až 1000km). Vo väčšine prípadov je údržba alebo oprava tohto systému príliš drahá a nezodpovedá súčasnej ekonomickej realite nášho života.

Oprava, prípadná deaktivácia Adblue

Deaktivácia systému SCR umožňuje vyhnúť sa nutnosti naplnenia roztoku Adblue a blokovanie štartu, prípadne obmedzenie výkonu v dôsledku poruchy niektorých systémových komponentov bude zablokované. Pôvodná elektronika AdBlue sa zachová. Výhodou je, že systém AdBlue sa dá kedykoľvek opätovne spustiť, to znamená, že nedochádza k žiadnej fyzickej demontáži systému z vozidla.